De interlandbreak biedt niet alleen de clubs een adempauze, voor DAZN en de Pro League is het misschien wel het ideale moment om de huidige impasse te doorbreken. Helaas lijkt er voorlopig nog steeds geen licht te schijnen aan het einde van de tunnel. En dus loert een rampscenario om de hoek.
Tot dusver kwam DAZN wel nog al haar verplichtingen na, wat ook de bedoeling zou zijn voor de rest van het seizoen. Behoudens een verrassing komen de uitzendingen van het Belgisch voetbal vooralsnog dus niet in het gedrang. Zowel om financiële als commerciële redenen alvast een opluchting van formaat, al blijft de langere termijn wel nog bijzonder onzeker ogen.
LEES OOK: 'Proximus trekt staart in: rampscenario voor Pro League'
Proximus spelbrekerTenslotte is het haast een utopie om te denken dat het mediabedrijf de volledige duur van het contract, dat loopt tot en met 2029-2030, zal uitzitten. Hoewel het in dat geval allicht een fikse compensatie zal moeten ophoesten beseft DAZN dat het zonder overeenkomst met de telecomoperatoren zijn investering van jaarlijks ruim 84 miljoen onmogelijk nog kan recupereren.
Even leek er wel witte rook op til, want hier en daar klinkt het dat er met Proximus alsnog een akkoord in de maak is. Al wordt dat elders dan weer direct sterk in twijfel getrokken. Per slot van rekening zouden de tradionele kanalen, met tevens nog Telenet en Orange, niet meteen te popelen staan om in de buidel te tasten. Net zomin als potentiële andere opties overigens.
Pech voor Pro League
De tv-rechten zelf vermarkten, met de klassieke zenders eventueel als partners voor de productie en distributie, lijkt dan zowat de enige oplossing. Al is het nog maar de vraag of dat veel centen in het laatje zal brengen. "Een compromis is noodzakelijk om de stabiliteit en geloofwaardigheid van onze competitie te vrijwaren", vreest Le Soir in dat geval een complete instorting.
"België had een geweldige combinatie van publiciteit en exclusiviteit", doet specialist sportrecht Pierre Maes bij La Dernière Heure zijn duit in het zakje. Volgens hem is een eigen kanaal lanceren louter een worstcastcenario. "Dat is geen strategische, maar een gedwongen keuze als niemand wil betalen. En dan hebben ze ook de telco's nodig, dus begint het spel al opnieuw."
Arne Decraene