Club Brugge pakte deze week weer uit met een opvallende nieuwigheid, want het kondigde aan dat het vanaf de play-offs wil uitpakken met Club Moments. Op dat platform kunnen supporters zogenaamde NFT's kopen. "Via ‘Club Moment’s kan je dus nog dit seizoen eigenaar worden van een uniek Club Brugge-object, gaande van dé foto van de winnende kampioenschapstreffer over een video van Club Media House of een quote van Ruud Vormer", belooft Club op zijn website.
Alleen heerst er heel wat scepsis over hoeveel die belofte waard is. De fans toonden zich op sociale media alvast weinig enthousiast over het nieuws en ook vanuit kennershoek is er maar weinig begrip voor de zet van Club Brugge. De landskampioen krijgt er bijvoorbeeld in DataNews, het technologieluik van Knack, stevig van langs.
"NFT's hebben niets te maken met financiën of voetbal, maar wel met oplichting en internethypes. Dat Club Brugge voortaan doelpunten in NFT-vorm gaat verkopen valt dan vooral te klasseren als een schaamteloze cash grab bij goedgelovige fans", klinkt het daar bijzonder hard. "Ik schrijf deze zin met de grootste ernst: een scheet in een fles is letterlijk waardevoller dan wat Club Brugge zijn fans probeert te verpatsen."
DIGITAAL TICKETJE
De grootste bron van kritiek is het feit dat Club het lijkt voor te stellen alsof supporters eigenaar kunnen worden van een doelpunt of een quote, al lijkt dat zeker niet zo te zijn. Een NFT geeft immers geen eigendomsrechten op het moment zelf, anderen zijn nog steeds vrij om de beelden te bekijken en de eigenaar van de NFT kan de beelden ook niet commercialiseren. Meer dan zogenoemde 'bragging rights' - de mogelijkheid om te zeggen dat je het bezit - leveren de NFT's dan ook niet op.