NFT’s, ofwel Non-Fungible Token, is een digitaal certificaat om te bewijzen dat iets jouw eigendom is. In principe kan je het vergelijken met bijvoorbeeld een panini-sticker, maar dan in digitale vorm. Enkele maanden geleden sprong ook al het wielerteam Jumbo-Visma op die kar, die toen drie tokens van de overwinningen van Wout Van Aert in de Tour de France te gelde wisten te maken.
Ook Club Brugge blijkt dus nu overtuigd van een meerwaarde. “Club is er van overtuigd dat fanbeleving in een snel veranderende digitale wereld cruciaal is. We geloven ook dat de snelheid, transparantie en mogelijkheden van blockchain een blijvende factor zullen zijn in de creatieve industrie, de contentwereld en de fanbeleving. Daarom lanceren we binnenkort onze eigen NFT-marktplaats”, klinkt het immers op de clubwebstek.
Fans razend
Echter blijken de fans van Blauw-Zwart – op z’n zachtst gezegd - niet echt te vinden voor dit idee. Zij vinden dit namelijk gewoon een manier om geld uit zakken van de supporters te kloppen, en spuwen dan ook hun gal op Twitter.
— Stefanie Staelens 🏳️🌈 (@Stefanie__S) January 20, 2022
— FonduEdge (@FonduEdgeUTD) January 20, 2022
Na Unibet op de borst, Blox op de schouder, nu dit 🙁. Om nog maar te zwijgen over die mislukte beursgang.
— Diederik Secelle 🔻 🇧🇪 🌈 (@_biebel_) January 20, 2022
Fuck off. NFT's zijn walgelijk. Hoeveel keer moet ik me nog schamen als club-fan?
— Lionel🦋 (@BBQezel) January 20, 2022
🤮🤮🤮
— Lenart 💙🖤 (@ltei__Lenart) January 20, 2022
Neen.
— FC Bruges Army 🏆 (@Fc_Bruges_Army) January 20, 2022
Zeer jammer dit
— Alexander🇧🇪 (@mcfc_Alexander) January 20, 2022
— Emiel Vanbecelaere🦁 (@VanbecelaereE) January 20, 2022
Zeer jammer 🤢🤢
— Jurgen Vertongen (@jurgenfcb) January 20, 2022
— MrOssiem (@MrOssiem) January 20, 2022
Schaam u.
— Fans Rummens (@JanRummensFans) January 20, 2022
Op zoek gaan naar het geld van (naïeve) supporters in ruil voor niks.
🤮🤮🤮
— robbenuytten (@robbenuytten) January 20, 2022
Belachelijk, interviews, een huilende Lambert. Wat is het volgende? De herdenking van Sterchele? Wat vies dit na het verduren van de abonnementen nog een manier zoeken om geld uit de fan te kloppen. Vies heel vies 🤢 https://t.co/T5rNElLraH
— FC Bruges Army 🏆 (@Fc_Bruges_Army) January 20, 2022
Innovatie en ‘mee zijn’ met de nieuwste technologie is 1 zaak, maar ethisch is dit toch een groot vraagteken. Investeren in een echte membership zou een familieclub meer sieren. https://t.co/APtLeoqHdj
— Jonas Schoonbaert (@El_Jonassy) January 20, 2022
Heel erg lelijk dit! https://t.co/Au5SZ46wqk
— Glenn Colpaert (@GlennColpaert) January 20, 2022
Dit is echt iets wat ik de Club nooit had zien doen maar eerder de mauven. 🤮🤮 https://t.co/SyBOcFJwpV
— Nand Timmermans (@TimmermansNand) January 20, 2022
innovatie is goed en Club is de koning op dit vlak, maar geld slaan uit een huilende Lambert die een tifo ziet ter ere van zijn verjaardag is eigenlijk bijzonder triest en schaamteloos... https://t.co/zOfrWnhnqg
— Matthias Galle (@MatthiasGalle) January 20, 2022