De soap tussen DAZN en de Pro League gaat onverminderd verder. Voorlopig blijft het Belgisch voetbal gewoon te zien op het platform van de zelfverklaarde ex-rechtenhouder, maar daar kan ieder moment verandering in komen nu de betalingen zijn stopgezet. Een verhaal zonder winnaars, zo lijkt het. Al zou dat wel eens niet helemaal kunnen kloppen.
Hier en daar wordt geopperd dat telco's als Telenet en Proximus, die aan de basis liggen van de huidige impasse door geen commercieel leefbaar akkoord te vinden met DAZN, wel eens als lachende derde uit de strijd kunnen komen. Nochtans blijkt het niet zo evident voor de Pro League om nu zomaar met hen rond de tafel te gaan zitten, laat staan een deal te sluiten. Toch wordt er volgens Het Nieuwsblad achter de schermen sterk rekening gehouden met dat scenario.
LEES OOK: Parys stampt na op DAZN: Pro League doet deur dicht
Parallellen met Ligue 1Op de korte termijn hoopt de Pro League, waar CEO Lorin Parys alleszins stellig verkondigde niet open te staan voor dialoog, weliswaar dat de arbitragerechtbank DAZN dwingt om de overeenkomst na te komen. Liefst voor de volledige vijfjarige cyclus, maar op z'n minst tot het einde van dit seizoen. "Willens nillens aan mekaar verbonden blijven tot in de zomer is in elk geval aantrekkelijker dan een onmiddellijke exit", zou er op die manier tenminste al tijd worden gekocht.
Bijvoorbeeld om een eigen zender op te richten, zoals dat in Frankrijk gebeurde toen DAZN de stekker eruit trok. Ook daar kwam het tot juridische stappen, maar nog voor er een uitspraak volgde nam de streamingdienst zelf reeds de vlucht vooruit door een schadevergoeding op te hoesten. "Doet de rechtenhouder hetzelfde bij ons? De Pro League claimt contractueel zeer sterk te staan", luidt het nog. Zo wil het DAZN ook verplichten zijn financieel engagement na te leven.
Masterplan van DAZN
De vraag is of DAZN anders de productie en distributie nog wel zal/mag blijven verzorgen. Zelfs toen de spanningen hun kookpunt bereikten gingen de uitzendingen in Frankrijk alvast gewoon door, om pas na een soort van brugperiode tot een definitieve breuk te komen. Al is zelfs dat relatief, want vandaag is DAZN een van de afnemers van het - veel minder winstgevende - kanaal dat de Ligue 1 nadien oprichtte. Volgens tegenstanders is dat ook het einddoel in België.
"Het zou bijlange niet uitgesloten zijn dat DAZN mee op de trein springt als klant", zien hun concurrenten er nog volgens de krant ondanks de dreigende imagoschade stilaan zelfs een doelbewuste strategie in. "Eerst klanten afsnoepen bij de telecomoperatoren, dan het contract doen ontploffen en finaal hetzelfde product blijven aanbieden, zonder daarbij veel marktaandeel te verliezen – de gewonnen abonnees blijven vermoedelijk uit gemak toch zitten bij DAZN", klinkt het.
Arne Decraene