De soap rond de wedstrijdbeelden van de Jupiler Pro League blijft maar duren. Rechtenhouder DAZN slaagt er maar niet in om een akkoord te vinden met de grote telecomspelers. Daar zijn verschillende redenen voor, waaronder een duidelijke voorwaarde van het Britse sportplatform.
Inmiddels is al één derde van de reguliere competitie achter de rug, maar nog steeds zijn de wedstrijden uit de JPL enkel te bekijken via een betalend abonnement op de app van DAZN. Nochtans werd in het contract met de Pro League een clausule opgenomen dat er met minstens twee andere partijen een akkoord moet gevonden worden over de distributie van de live-wedstrijden.
LEES OOK: DAZN-affaire escaleert verder: deze opties liggen op tafel
Onderhandelingen slepen aanVorige week liet DAZN echter aan de Pro League weten dat het deze clausule niet kan nakomen en dat dit mogelijk opnieuw onderhandeld moet worden. Het Britse sportplatform, dat een beursgang zou overwegen, slaagt er immers niet in om een akkoord te vinden met grote telecombedrijven als Telenet en Proximus over het uitzenden van de matchen op hun respectievelijke kanalen.
Die impasse is uiteraard voor een groot deel te wijten aan het financiële aspect. De telecomspelers vinden de vraagprijs te hoog, nochtans werd dat bedrag door de Belgische mededingingsautoriteit als 'correct' bestempeld. Maar er is nog een groot struikelblok. DAZN wil de rechten van het Belgische voetbal niet apart verkopen en biedt enkel het 'DAZN Total'-pakket aan, inclusief buitenlandse competities dus.
Enkel mét buitenlands voetbal
Daar staan de telecomspelers niet om te springen. Zij hebben immers al een breed scala aan buitenlands voetbal in hun assortiment zitten en willen enkel de Belgische competitie. Maar volgens SudPresse heeft DAZN een 'duidelijke grens getrokken': het zal zijn pakket niet opsplitsen. Als alsnog een akkoord wordt gevonden, zal dat inclusief het buitenlandse voetbal van het sportplatform zijn.
Bovengenoemd medium stelt dat dit wel gevolgen zal hebben voor de kijkers. Zo zullen de telecompspelers genoodzaakt worden om hun prijzen opnieuw aan te passen en eventueel andere pakketten/abonnementen aan te bieden. Vervelend voor wie niet op het extra buitenlandse voetbal zit te wachten. Anderzijds worden deze pakketten veel transparanter en completer, waardoor men geen nood meer heeft aan tal van verschillende abonnementen en apps.