Komend weekend staat alweer de elfde speeldag van de Jupiler Pro League op het progamma. Behoudens last-minute wendingen zullen de wedstrijden opnieuw enkel en alleen op de app van DAZN te zien zijn. Toch is er nog steeds hoop op een doorbraak met de telecomoperatoren.
De soap rond de beeldrechten in het Belgische voetbal bedaart nu al enkele maanden de gemoederen. Toen DAZN zich eind vorig kalenderjaar verzekerde van de mediarechten voor dit en de komende vier seizoenen, deed men dat met de intentie om die rechten te exploiteren naar telecomoperatoren en reguliere zenders.
LEES OOK: DAZN-affaire escaleert verder: deze opties liggen op tafel
Onderhandelingen bijzonder moeizaamIn de overeenkomst met de Pro League stond ook dat er met minstens twee andere partijen een akkoord moet bereikt worden over de distributie met van de live-wedstrijden. Maar die onderhandelingen blijven aanslepen. De telecomspelers vinden de financiële voorwaarden te hoog, DAZN vindt deze wél marktconform.
Inmiddels deed DAZN navraag bij de Belgische mededingingsautoriteit en daar bevestigt men dat de vraagprijs wel degelijk correct is. Toch blijft een akkoord uit. Het streamingsplatform contacteerde zelfs de Pro League om aan te geven dat het bovenstaande onderdeel uit het contract momenteel niet kan waarmaken.
Gesprekken met Proximus lopen
Mogelijk zal men bepaalde onderdelen uit het contract dus heronderhandelen. Maar de verkozen oplossing blijft nog steeds een akkoord met de telco's. En volgens SudPresse is dat ondanks de moeizame gesprekken zeker niet uitgesloten. Met name met Proximus lopen volgens het Waalse medium nog steeds concrete onderhandelingen. Het telecombedrijf geeft ook dat het de intentie heeft tot een akkoord te komen.
Afwachten of het snel tot een doorbraak komt. Is dat het geval, zullen de andere grote telecomspelers normaal gezien snel volgen. Maar zelfs vind men eerstdaags een akkoord, lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat de volgende speeldag al op reguliere televisie te zien zal zijn. Op technisch en logistiek vlak zou het immers vier à vijf dagen kosten om alles in gereedheid te brengen op de verschillende zenders.