Ondanks een moeizaam seizoen bij SSC Napoli, waren de verwachting voor het WK hooggespannen rond Kevin De Bruyne. Maar voorlopig blijft de spelmaker ondermaats voor zijn standaarden. Ook tegen Iran speelde hij een povere partij.
Zijn start van de wedstrijd deed nochtans het beste vermoeden. De Bruyne begon bijzonder gretig. Al na enkele minuten had hij al een doelpoging en gevaarlijke voorzet achter zijn naam staan. Daarna bleef hij ook de degene met het meeste diepgang bij de Rode Duivels in de eerste helft.
LEES OOK: Rode Duivel slaat mea culpa: "Doe het niet met opzet"
Niet op niveau in balbezitDaarmee is het positieve echter ook gezegd. Zo zat er opvallend veel afval in zijn spel. Van zijn typische doorsteekpasses bereikten er nauwelijks hun doel. En ook zijn schoten waren van ondermaatse kwaliteit. Dat hij in het slot van de partij bij een 0-0-tussenstand toch naar de kant gehaald werd, is veelzeggend.
Analist Peter Vandenbempt is dan ook streng voor de draaischijf. "De Bruyne wou nog één keer schitteren op een WK, maar de harde conclusie is dat hij al twee matchen helemaal niet op niveau is. Je kan hem geen gebrek aan inzet verwijten, maar aan de bal is het verre van goed", klinkt het bij Sporza.
Te veel foute passes
De Bruyne laat nochtans een gretige indruk achter, aan de motivatie zal het dus niet liggen. Ongetwijfeld heeft zijn moeilijke seizoen bij Napoli, waar hij ook lange tijd aan de kant stond, daar iets mee te maken. Of moeten we stilaan concluderen dat het beste er toch vanaf is bij de aanvallende middenvelder?
In ieder geval viel het ook Ludo Vandewalle, chef voetbal van 'Het Nieuwsblad', op hoeveel slechte passes de spelmaker momenteel produceert. "De Bruyne (volgende week 35) geeft op dit toernooi meer foute passes dan in zijn vorige 119 interlands samen", is de pijnlijke conclusie. Aan KDB dus om tegen Nieuw-Zeeland gepast te reageren. De Duivels zullen het nodig hebben ...
Kobe K