Nederland heeft zaterdag indruk gemaakt op het WK 2026. Tijdens hun tweede groepswedstrijd werd met klinkende 5-1-cijfers gewonnen van Zweden. De Oranje-gekte begint dan ook stilaan weer los te breken.
Aanvankelijk was het vertrouwen in een groots WK niet bijzonder groot, zeker niet in eigen land. De selectie van bondscoach Ronald Koeman werd immers getroffen door het nodige blessureleed. Bovendien maakte Oranje niet bepaald een goede indruk in zijn laatste oefenwedstrijden voor het toernooi.
In de openingsmatch tegen Japan liet Nederland bij momenten dan weer goede dingen zien, maar moest finaal toch weer vrede genomen worden met slechts een puntje. De nood aan een overtuigende overwinning was dus behoorlijk groot. En die kwam er uiteindelijk ook tegen Zweden.
LEES OOK: Nederland plots in de ban van ‘hun Romelu Lukaku’
Geweldige GravenberchDe Nederlanders begonnen uitstekend en stonden al snel 2-0 voor. Na de eerste drankpauze mocht men wel van geluk spreken dat Zweden enkele goede kansen de nek omwrong en een goal zag afgekeurd worden. Maar in de tweede helft nam Oranje weer over en werd uiteindelijk met zware 5-1-cijfers gewonnen.
Achteraf heerste dan ook een vorm van euforie. "Ik heb het beste Nederlands elftal sinds tijden gezien, met een geweldige Ryan Gravenberch", liet analist Rafael van de Vaart, die wel wees op de terugval na de drankpauze, al na de eerste helft verstaan. Ook na de match was Van der Vaart vol lof over 'grote uitblinker' Gravenberch.
Sleutelspeler Brobbey
Naast de middenvelder van Liverpool FC, maakte ook Brian Brobbey indruk. De spits van Sunderland begon ietwat verrassend aan de aftrap. Hij bedankte voor het vertrouwen door de twee eerste goals voor zijn rekening te nemen. "Brobbey was echt de sleutelspeler, vond ik", aldus Van der Vaart. "Hij was een plaag voor de Zweedse defensie.", vulde zijn collega Pierre van Hooijdonk aan.
En zo begint de WK-koorts weer grote proporties aan te nemen bij de noorderburen. Icoon Clarence Seedorf durfde bij Fox Sports zelfs openlijk te speculeren over de wereldtitel. "Ik denk dat dit team het WK kan winnen. We zijn hier gekomen om all the way te gaan."
Kobe K