De Rode Duivels hebben dan toch beslag gelegd op groepswinst op het WK 2026. Nu hun poulefase achter de rug is, kan al een blik geworpen worden op het vervolg van het toernooi. Zo lijkt een gunstige route open te liggen richting een loodzware kwartfinale.
Op de laatste speeldag van de groepsfase moesten de Belgen nog vol aan de bak. Door de povere 2 op 6 tegen Egypte en Iran hoorde zelfs de uitschakeling nog tot de mogelijkheden. Maar dat doemscenario werd vakkundig van tafel geveegd. Zo wonnen de Duivels met klinkende 1-5-cijfers van Nieuw-Zeeland.
Daarnaast kregen ze ook nog eens een hulpende hand toegestoken door Iran. Dat hield Egypte namelijk op een 1-1-gelijkspel. Hierdoor konden Belgen op basis van een beter doelsaldo alsnog beslag leggen op groepswinst. En dat brengt heel wat voordelen met zich mee voor de rest van het toernooi.
LEES OOK: Vandenbempt vreest enorm rampscenario Rode Duivels
Blijven in SeattleAllereerst is het een hele opluchting op logistiek vlak. Zo kunnen de Duivels nu nog voor twee wedstrijden in hun basiskamp te Seattle blijven. De eerstvolgende, in de 1/16de finales dus, wordt er aanstaande woensdag gespeeld in het vertrouwde Lumen Field. De aftrap wordt dan gegeven om 22u Belgische tijd.
Wie de tegenstander wordt is voorlopig nog niet bekend, vermits België uitkomt tegen één van de drie beste nummers drie en die nog niet volledig bekend zijn. Volgens de statistieken is de kans echter het grootst op Zuid-Korea. Senegal, Algerije of Oostenrijk zijn de andere grote kanshebbers.
Kwartfinale tegen Spanje?
Van dat viertal wordt Senegal dé ploeg om te mijden. Maar een team als Zuid-Korea moet zeker haalbaar zijn, vraag maar aan Hugo Broos. Indien de Belgen hun 1/16de finale overleven, wacht vervolgens een duel tegen de winnaar van Bosnië-Verenigde Staten. In principe ook een haalbare kaart. Moesten de Duivels ook die horde succesvol nemen, staan ze in de kwartfinale. Dan wacht normaal gezien één van de toplanden, met Europees kampioen Spanje voorlopig als belangrijkste kandidaat.
Kobe K