RSC Anderlecht gaat straks spelen in het Eurostadion. Dat is althans de bedoeling. Nochtans leek paars-wit het dossier afgelopen zomer af te blazen. "We hebben nooit de intentie gehad om de boel op te blazen", is financieel directeur Jo Van Biesbroeck duidelijk. Sinds enkele maanden heeft Jo Van Biesbroeck de financiële touwtjes in handen bij Anderlecht. Hij liet meteen weten dat paars-wit het Eurostadion niet meer zag zitten en legde zo een bom onder het dossier."Zo gaat dat soms in het leven", lacht hij in Het Laatste Nieuws. "Nee, serieus. In een huwelijk moet je tegen je partner durven zeggen waar het op staat. Met die brief hebben wij willen aangeven dat er duidelijke krijtlijnen moesten komen voor de invulling van het stadion. We bleven immers in cirkels draaien. Wij hebben gezegd: 'We willen enkel nog meedoen als dÃt de voorwaarden zijn.'" Intussen zit iedereen weer op dezelfde golflengte. "We hebben nooit de intentie gehad om de boel op te blazen. Kijk, wij moeten straks dat stadion uitbaten, dus is het logisch dat we op dat aspect veel inspraak willen. Die boodschap is ondertussen aangekomen en we zitten opnieuw allemaal op dezelfde lijn. Voor Anderlecht is het Eurostadion nog altijd plan A." Van Biesbroeck beseft dat Anderlecht dat nieuwe stadion ook nodig heeft. "Anderlecht moet een icoon blijven. Een club die zich op regelmatige basis in de Champions League toont en daar ook eens de groepsfase overleeft. Het nieuwe stadion zal één van de elementen zijn om die droom waar te maken. Want het huidige stadion is daarvoor te klein." Dat het nieuwe stadion te groot zou zijn voor Anderlecht, ontkent hij. "Wie zegt dat wij alle kamers van het huis zullen huren? Anderlecht heeft een stadion van 40.000 tot 45.000 zitjes in gedachten en dat kunnen we in het Eurostadion krijgen. Als het stadion 62.000 zitjes telt, zullen we de bovenste ring niet gebruiken. Dat is al besproken en er zijn oplossingen voor. Onze grootste uitdaging zal erin bestaan om van dat stadion een referentie te maken voor de rest van Europa. Het moet revolutionair worden. En dan bedoel ik niet zozeer qua architectuur, maar qua invulling. De beleving voor onze fans, vips en sponsors moet uniek zijn. Het is een luxesituatie voor ons dat we nu vier jaar de tijd hebben om daarover na te denken."