Komend weekend zit het eerste luik van de Jupiler Pro League er alweer op. En nog steeds werd geen akkoord gevonden over de uitzendingen van de live-wedstrijden. Ondertussen nam rechtenhouder DAZN ook een drastische beslissing over het damesvoetbal in België.
Eind vorig kalenderjaar verzekerde DAZN zich opnieuw van de mediarechten van het Belgische voetbal voor de komende vijf jaren. Weliswaar aan een lager bedrag dan de vorige cyclus, maar nog steeds voor een pak miljoenen. Om die investering te laten renderen zet het Britse sportplatform in op twee paarden. Allereerst biedt het de wedstrijden, en andere content, aan via de eigen app. Waar abonnees uiteraard voor moeten betalen.
Daarnaast is het de bedoeling om de wedstrijdrechten ook door te verkopen aan de telecomoperatoren, die ze vervolgens via hun eigen kanalen kunnen aanbieden in hun sportpaketten. Dat was tijdens de vorige cyclus ook het geval. Maar tot dusver bereikten DAZN en de telecomspelers (Telenet, Proximus, VOO/Orange) geen akkoord. En het valt meer en meer te betwijfelen of überhaupt nog wel een akkoord zal volgen.
LEES OOK: Refs bekend: twee rivalenclashes in Jupiler Pro League
Ook damesvoetbal deelt in klappenHet Britse sportplatform beschikt echter niet alleen over de uitzendrechten in de Jupiler Pro League. Ook de Challenger Pro League maakte deel uit van het pakket waarvoor miljoenen werden gedokt. Maar de voorwaarden waren veel minder scherp dan bij de vorige cyclus. Dat leidde inmiddels ook tot heel wat discussie over het aantal uitgezonden wedstrijden en de manier waarop ze in beeld gebracht worden.
En nu krijgt ook de Lotto Super League, de eerste divisie in het damesvoetbal, te maken met de gevolgen van het nieuwe mediacontract. DAZN blijft weliswaar wekelijks één volledige wedstrijd live uitzenden. Die is ook gratis via de app beschikbaar. Maar volgens De Standaard besloot men verder om aanzienlijk te snoeien in de content met betrekking tot de Lotto Super League.
Geen extra content meer
Het wekelijkse samenvatting s programma met beelden uit meerdere wedstrijden werd bijvoorbeeld geschrapt. Daarnaast zal DAZN ook geen extra content zoals interviews en reportages meer produceren. Met geeft de clubs wel de kans om zelf voor meer visibiliteit te zorgen. Bijvoorbeeld door matchen via de eigen kanalen uit te zenden, zoals onder meer Anderlecht van plan is. "Natuurlijk zijn we meer visibiliteit voor het vrouwenvoetbal genegen, maar daarvoor rekenen we op samenwerking met andere partners, zoals regionale tv-stations. Clubs krijgen van ons de toelating om samenwerking met derden aan te gaan", aldus Jan Mosselmans, COO bij DAZN in België.