Het Belgische clubvoetbal kreeg deze week een heuse klap te verwerken, zo besloot DAZN om het mediacontract eenzijdig stop te zetten. Dat heeft uiteraard voornamelijk met financiële motieven te maken. Al speelt ook de tanende aantrekkingsfactor een rol in de beslissing.
De mediarechten van het Belgische voetbal kwamen in handen van DAZN toen het Eleven Sports overnam. Dat beschikte sinds 2020 over de rechten en betaalde daar zo'n 103 miljoen euro per jaar voor. Voor DAZN was het een ideale manier om zich in België in de markt te zetten. Bovendien werd een behoorlijk deel van de kosten terugverdiend door de rechten door te verkopen aan de telecomspelers.
LEES OOK: Geen beelden 16de speeldag? DAZN doet opmerkelijke zet
Geen aantrekkelijk productDie strategie wou het Britse sportplatform herhalen toen het eind vorig jaar de tender voor 2025-2030 naar zich toe trok. De prijs was wel serieus gezakt naar 84 miljoen euro per jaar. En dat bleek uiteindelijk nog te veel. De telecomspelers waren dit keer immers níét bereid om nog een aanzienlijk bedrag in het Belgische voetbal te investeren. En qua eigen abonnees kwam DAZN lang niet uit de kosten.
Vandaar dat het streamingsplatform de stekker trok uit het contract. Ondanks het feit dat het pakken minder betaalt dan in de vorige cyclus, is het Belgische clubvoetbal allerminst winstgevend. En volgens columnist Hans Vandeweghe heeft dat voor een groot deel te maken met het product zelf. De Jupiler Pro League en co zijn gewoonweg niet langer aantrekkelijk genoeg. Zeker als straks ook nog eens de play-offs wegvallen.
Internationaal geen rol van betekenis
Met name internationaal spelen de Belgische competities amper een rol van betekenis. "Ik denk dat de telecomoperatoren zagen dat het internationaal voetbal interessanter is voor abonneewerving, maar dat zijn goedbewaarde geheimen. Wel is het zo dat het Belgische voetbal serieus aan waarde moest inboeten de afgelopen jaren. Er is eigenlijk maar één interessante ploeg die internationaal iets voorstelt, dat is Club Brugge", klinkt het bij De Morgen.
In eigen land is er dan weer te weinig lokale binding, wat de interesse nog meer doet afnemen. "De rest loopt er maar wat bij, verkoopt succesvolle spelers meteen naar het buitenland en koopt vervolgens jonge spelers uit het buitenland. Die binding met de eigen stad, het eigen talent, onderbreekt. Dat kan meespelen voor consumenten om geen duur abonnement te kopen voor de nationale competitie", aldus Vandeweghe.
Typische Belgische factoren
Tot slot spelen ook nog enkele specifieke Belgische factoren een rol, waardoor het minder interessant is om te investeren in de Belgische voetbalrechten. "De Belgische competitie heeft daarnaast nog te maken met een opsplitsing in twee markten, de Franstalige en Nederlandstalige. Ook zijn er maar weinig spelers in die sector, in Nederland zijn dat er minstens vijf. Als Proximus en Telenet niets doen, is er geen alternatief."
Kobe K