Er is de voorbije jaren alweer heel wat veranderd in de Champions League, met de invoering van de league phase als grootste wijziging. Er staat echter nog heel wat op til, want de UEFA wil in de komende jaren nog meer geld ophalen.
Zo werd er al geopperd dat er een revolutie op komst zou kunnen zijn wat betreft de uitzendrechten, waarbij de UEFA hoopt om streaminggiganten als Netflix te kunnen verleiden tot het bieden op de Champions League.
LEES OOK: ‘Club Brugge krijgt enorme Champions League-opsteker’
Megadeal tussen UEFA en AB InBevMaar ook een andere opmerkelijke verandering lijkt in de maak, met in de hoofdrol een Belgisch bedrijf. The Athletic komt met het nieuws dat AB InBev exclusieve onderhandelingen voert met de UEFA om de exclusieve bierpartner van de Champions League te worden.
Die eer was al sinds 1994 voorbehouden voor Heineken, maar de overeenkomst met de Nederlandse brouwer loopt in 2027 na meer dan 30 jaar af. AB InBev zou bovendien een pak meer geld veil hebben voor de rechten.
200 miljoen per jaar
Ze zouden immers bereid zijn om voor een periode van zes seizoenen maar liefst 200 miljoen euro per jaar neer te tellen. Het zou dus goed kunnen dat we straks in plaats van Heineken bijvoorbeeld Stella Artois langs de velden zien in het kampioenenbal.
Met die monstersom zou AB InBev zijn positie in de voetbalwereld ook verder verstevigen. Het Belgische brouwbedrijf is immers ook al sinds 1986 een officiële partner van de FIFA en mag daardoor zijn bieren exclusief verkopen tijdens wereldbekers.
Jannick Lanckriet