De Rode Duivels begonnen maandagavond dramatisch aan het cruciale WK-kwalificatiematch op Wales en stonden al na enkele minuten op achterstand. Maar die scheve situatie werd nog voor rust helemaal omgebogen. Al was daar wel de hulp van de VAR voor nodig.
België was met een duidelijke opdracht naar Cardiff afgezakt. Bij een zege was het WK-ticket zo goed als binnen, ook bij een gelijkspel bleven de Duivels hun lot in eigen handen houden. Enkel een nederlaag zou verregaande gevolgen hebben. In dat geval dreigden de verraderlijke barrages.
Dat laatste scenario wou men dus absoluut voorkomen. Maar de start van de wedstrijd was behoorlijk dramatisch voor de Duivels. Wales begon voor eigen volk veel beter aan de match en kwam zelfs al snel op voorsprong. Na een hoekschop kreeg Joe Rodon alle ruimte om de 1-0 binnen te knikken.
LEES OOK: De Ketelaere roept statement naar Garcia
Ommekeer na penaltyEen mokerslag voor België, maar de reactie liet niet snel op zich wachten. Na een interventie van de VAR ging de bal op de stip wegens handspel. Kevin De Bruyne zette de elfmeter netjes om. Vervolgens wist Thomas Meunier, die de mist inging bij de tegengoal, voor 1-2 te zorgen op aangeven van uitblinker Jérémy Doku.
De Rode Duivels konden zo alsnog met een voorsprong de kleedkamer induiken. Al was daar wel wat meeval mee gemoeid. Meer bepaald bij de penaltyfase. Ethan Ampadu kreeg de bal tegen de arm in de zestien, maar ref Daniel Siebert gaf aanvankelijk geen krimp. Pas na een minutenlange VAR-interventie en nadat hij zelf naar het scherm was gaan kijken, werd de bal op de stip gelegd.
Correct bij hedendaagse regels
Die beslissing leidde tot heel wat protest bij de Welshmen. En bij VTM had ook commentator Aster Nzeyimana zijn bedenking bij het verdict van de arbitrage. "De zone kan niet grijzer worden dan dit. Als je voetbal speelt, is dit eigenlijk geen hands. Die arm is in beweging. Maar goed, je weet dat scheidsrechter daar een andere visie op hebben en dat het gevoel al lang weg is uit het voetbal", aldus Nzeyimana.
Vanuit bepaalde hoeken was nochtans te zien dat Ampadu zijn arm weghield van het lichaam en dat hij daarmee een veelbelovende aanval afstopte. Analist Marc Degryse liet dan ook verstaan dat het een correcte beslissing is binnen de hedendaagse regels. "De voorzet komt op de arm van Ampadu terecht en via de VAR wordt het strafschop. Oké ja, dat is de regel ...", aldus Degryse.