Ook de wedstrijden van de gereduceerde vijfde speeldag van de Jupiler Pro League zullen enkel op de betalende app van DAZN te zien zijn. En de kans is steeds kleiner dat daar nog verandering in zal komen. Al is er eventueel toch een oplossing mogelijk.
Eind vorig kalenderjaar verzekerde 'DAZN' zich opnieuw van de mediarechten van het Belgische voetbal voor de komende vijf jaren. Weliswaar aan een lager bedrag dan de vorige cyclus, maar nog steeds voor een pak miljoenen. Om die investering te laten renderen zet het Britse sportplatform in op twee paarden. Allereerst biedt het de wedstrijden, en andere content, aan via de eigen app. Waar abonnees uiteraard voor moeten betalen.
LEES OOK: Paul Van Himst maakt korte metten met DAZN-oorlog
Steeds meer pessimismeDaarnaast is het de bedoeling om de wedstrijdrechten ook door te verkopen aan de telecomoperatoren, die ze vervolgens via hun eigen kanalen kunnen aanbieden in hun sportpaketten. Dat was tijdens de vorige cyclus ook het geval. Maar tot dusver bereikten DAZN en de telecomspelers (Telenet, Proximus, VOO/Orange) geen akkoord. Even leek het dossier in een positieve wending te zijn beland, maar inmiddels raakte de duidelijk dat het water tussen de betrokken partijen bijzonder diep blijft.
Aan de onderhandelingstafel zou er steeds nadrukkelijker twijfel heersen of een akkoord nog wel mogelijk. Bovendien begint de tijd stilaan te tikken. Als de telecomoperatoren straks de balans opmaken en zien dat veel van hun cliënten voor de sportpakketten zijn vertrokken, zal de investering voor de Belgische voetbalrechten niet langer te compenseren zijn. Op dat moment zal de deal sowieso van tafel zijn.
Hopen op sneeuwbaleffect
Toch hoeft er volgens Leander Monbaliu, expert mediarecht, nog niet gewanhoopt worden. "Het kan ook wel snel veranderen. Als één operator bijvoorbeeld buigt en wél een deal vindt met DAZN. Dan volgt er mogelijk een sneeuwbaleffect en moet de rest volgen", klinkt het bij Het Laatste Nieuws. Daarnaast is er volgens Monbaliu ook ruimte voor 'alternatieve oplossingen', zoals samenwerkingen met andere platformen.
Bovendien staat er bij DAZN ook behoorlijk wat druk op de ketel om een deel van hun investering te recupereren door een deal met de telecomoperatoren. Het ziet er momenteel dus niet goed uit voor degenen die hopen op een akkoord, maar een eventuele deal is zeker niet volledig van tafel.