Het aftellen is begonnen: binnen een dikke week gaat het nieuwe seizoen in de Jupiler Pro League weer van start. Jammer genoeg zullen de wedstrijden (voorlopig?) niet op reguliere televisie te zien zijn wegens het uitblijven van een akkoord. En dat tot woede en onbegrip van de supporters.
Vanaf het komende seizoen gaat een nieuwe media-cyclus van vijf jaar van start in het Belgische voetbal. De uitzendrechten werden voor een slordige 90 miljoen euro bemachtigd door 'DAZN'. Het Britse sportplatform zal de wedstrijden aanbieden via de eigen app. Maar de bedoeling was ook om, net zoals in de vorige cyclus, de eigen kanalen aan te bieden via de traditionele (betaal)zenders van de telecomoperatoren.
LEES OOK: Geen Jupiler Pro League op TV? DAZN heeft groot nieuws
(Voorlopig) Enkel op app te zienMaar de onderhandelingen met Telenet, Proximus, VOO/Orange en TV Vlaanderen verliepen bijzonder moeizaam. In die mate zelfs dat 'DAZN' besloot om de stekker uit de gesprekken te trekken. De betrokken partijen hopen weliswaar dat er uiteindelijk nog een akkoord uit de bus zal vallen. Maar voorlopig zal het Belgische voetbal dus enkel via de app van 'DAZN' te zien zijn.
🖥️ | Maak je geen zorgen, je kan ook op je TV naar DAZN kijken! 🙏
— DAZN België (@DAZN_BENL) July 16, 2025
Weet je niet hoe? Gebruik deze pagina voor je Smart TV: https://t.co/83wqU1NxLf. Gebruik deze pagina voor Chromecast: https://t.co/LRQA2Svxb0! 👈 pic.twitter.com/9EAZmIR4If
Op zich is het via onder meer casting of een smart-TV nog steeds mogelijk om de wedstrijden via het televisietoestel te bekijken, maar niet alle supporters zijn mee met deze technologische ontwikkelingen. Bovendien dreigt het voor de fans een kostelijke grap te worden. Wie straks Belgisch én Europees voetbal wil bekijken vanuit huis, moet daar allicht een aanzienlijke som voor gaan ophoesten.
Supporters luiden alarmbel
Bij de fans neemt de onrust dan ook toe. 'Belgian Supporters', de overkoepelende structuur van de Belgische supportersfederaties, luidde alvast de alarmbel. "Ons voetbal dreigt te verworden tot een product voor de ‘happy few’ met de juiste app, het juiste toestel en een stabiele internetverbinding. Het massaproduct voetbal, gedragen door duizenden supporters, wordt gereduceerd tot een niche. De commerciële belangen primeren opnieuw op het belang van de supporters", klinkt het in een persbericht.
Ondanks alle hetze houdt de Pro League zich voorlopig afzijdig. Eddy Janssis, voorzitter van 'Belgian Supporters', zal wel actie ondernemen en kondigde aan dat hij contact zal opnemen met 'DAZN'. Hij gaat er evenwel vanuit dat er uiteindelijk toch een oplossing uit de bus zal vallen. "Vijf jaar geleden zaten we in hetzelfde schuitje. Toen heeft men na de tweede speeldag ook nog een akkoord gevonden", houdt Janssis de hoop er voorlopig in.