De arbitrage in de Jupiler Pro League is niet bepaald sterk aan het kalenderjaar 2022. Vooral bij het gebruik van de videoref liep het in de voorbije weken meermaals mis. Nadat er vorig weekend een zoveelste fiasco volgde, besloot het Referee Department dan ook om in te grijpen.
Om meer duidelijkheid te creëren bij buitenspelfases, werd eerder dit seizoen geïnvesteerd in 3D-technologie die moet helpen bij het trekken van een buitenspellijn. Maar dit gaat gepaard met de nodige technische fouten. Vorige week nog moest het Referee Department toegeven dat de lijn die getrokken werd bij Standard-Cercle Brugge niet correct was en dat de winnende treffer van de Rouches dus onterecht werd afgekeurd. Afgelopen woensdag in de inhaalmatch tussen KV Oostende en Zulte Waregem, kon er wegens technische problemen dan weer geen lijn getrokken worden bij het nipte afgekeurde doelpunt van Tatsuhiro Sakamoto.
Maar wat vooral erg storend is, is het feit dat het gebruik van de 3D-technologie vaak heel wat tijd in beslag neemt. Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld, lag het spel bij Zulte Waregem-Anderlecht zo'n 5 minuten stil toen de openingstreffer van Paars-Wit onder de loep werd genomen. Achteraf haalde coach Vincent Kompany dan ook uit. "Vijf minuten is gewoon te lang", klonk het bij Eleven Sports. "Dit is geen kritiek op de scheidsrechter, hé. Maar het systeem moet veranderen in het belang van het Belgische voetbal en voor het product voetbal."
TWEE POGINGEN
De kritiek van Kompany, en bij uitbreiding heel wat andere betrokkenen, valt in ieder geval niet in dovemansoren. Stephanie Forde, bestuurslid bij het Referee Department, bevestigt dat het protocol aangepast zal worden. Zo zal de VAR nog slechts twee pogingen krijgen om de juiste lijn te trekken. "We streven naar een analyse van 2 à 2,5 minuten in het VAR-centrum, waarbij men twee pogingen kan ondernemen om de buitenspellijn te trekken. Lukt dat niet in die tijdspanne, moet de beslissing op het veld gevolgd worden", aldus Forde bij Het Laatste Nieuws.