Fabrizio Romano moeten we niet meer voorstellen aan jullie. De Italiaan is dé transferspecialist bij uitstek. Maar de afgelopen jaren doken er ook minder fraaie verhalen op over hem. Maar voetbalfans zijn hem, en vaak ook andere transfergoeroes, een beetje beu aan het geraken. Waarom is dat zo?
Romano heeft miljoenen volgers op de sociale media en zijn 'Here We Go' is ondertussen al legendarisch geworden in het voetbalwereldje. Alleen neemt zijn populariteit af. Romano tweet énorm veel.
LEES OOK: 'Son barst in tranen uit en verrast met nieuwe club'
Romano krijgt kritiekSoms ook nietszeggende posts. Ter promotie van spelers, clubs of makelaars? Het zou goed kunnen, want er doken al verhalen op dat Romano geld krijgt om bepaalde personen in het voetbal in de picture te zetten. Ook collega's van hem doen mee. "Jullie hebben mij nodig. Ik ben wat het voetbal nu nodig heeft", zei een van zijn bekende collega's eens aan een makelaar in het Belgische voetbal. Een groot ego hoort er blijkbaar ook bij.
Te hard in jezelf gaan geloven en jezelf overschatten is ook niet goed. Romano wordt meer en meer aanzien als iemand die koste wat het kost wil scoren met likes en retweets. Alles voor het geld. Hoe meer verkeer, hoe beter voor zijn bankrekening. Maar de fans zijn deze goeroes ook om andere redenen stilaan beu.
Luuk de Jong
Deze transferspecialisten, géén journalisten, verpesten volgens veel fans de magie van een transferperiode. Zo waren veel fans énorm gelukkig dat de transfer van Luuk de Jong officieel werd meegedeeld zonder dat iemand had gelekt dat hij naar FC Porto zou gaan. Een zeldzaamheid. Veel fans willen graag terug naar de tijden dat hun club hén kan verrassen met een officiële transfer.
Het dient wel gezegd: deze transferspecialisten zitten er vaak wél knal op. Hun bronnen zijn vaak bijzonder goed ingelicht. Het blijft alleen afwachten of de Romano's van deze wereld nog lang stand gaan houden.