Het was een beetje een eerste schooldag voor Anderlecht donderdagmiddag. Met Vitor Bruno stond de nieuwe trainer immers een eerste keer op het trainersveld. De Portugees mocht het daarna ook meteen voor het eerst gaan uitleggen aan de verzamelde pers.
Voor de 43-jarige was het ook een eerste kennismaking met België, want hij was in zijn carrière tot dusver vooral in zijn thuisland aan de slag. De enige uitzondering was een periode van zes maanden in Frankrijk bij FC Nantes als rechterhand van Sergio Conceição.
LEES OOK: Sibierski wuift kritiekpunt op Vitor Bruno weg
Vitor Bruno wil Anderlecht weer terugbrengenMaar desondanks weet Bruno maar al te goed waar hij belandt. "Het was een makkelijke keuze voor me. De naam Anderlecht betekent heel veel", verklaarde hij volgens Het Laatste Nieuws. "Ik weet dat de club al lang niets meer gewonnen heeft. En dat is een uitdaging. Ik hou van uitdagingen. Ik wil Anderlecht terug brengen naar waar het hoort."
Daarmee benoemde de coach meteen ook zijn belangrijkse taak in het Lotto Park: eindelijk weer eens een prijs pakken. Sinds de landstitel van 2017 oogt het palmares van Anderlecht maagdelijk blank. Sindsdien speelde Paars-Wit wel nog drie bekerfinales, maar die gingen allemaal verloren.
Eerst focussen op Hammarby
Desondanks wou Vitor Bruno niet op de feiten vooruitlopen. "We willen allemaal succesvol zijn. Het is een feit dat we negen jaar niets gewonnen hebben", besefte hij. "Maar we mogen geen stappen overslaan. Het doel mag niet op het einde van het seizoen liggen. Eerst moeten we ons focussen op 23 juli, Hammarby."
Die partij zal meteen cruciaal zijn voor de nieuwe coach. Vorig seizoen werden de Europese voorrondes een ramp voor Anderlecht, want ze sneuvelden zowel in de Europa als Conference League meteen. Dat zette de toon voor de rest van het seizoen en dat zal Vitor Bruno absoluut willen vermijden.
Jannick Lanckriet