RWDM is volgend seizoen weer te zien in de Challenger Pro League, maar de club zal met een andere naam door het leven gaan. Eerder werd al bekendgemaakt dat RWDM naar Daring Brussels zal veranderen. Het Laatste Nieuws onthulde de bizarre redenen van de Amerikaanse eigenaar John Textor.
RWDM werd in 1973 gevormd door een fusie tussen Daring Club de Molenbeek en Racing White. Het stamnummer 2 zal nu weer worden overgenomen en de naam zal naar Daring Brussels worden veranderd. Er zal ook een nieuw logo komen. De supporters zijn niet te spreken over de ingrijpende beslissing.
Bizarre redenen
Amerikaanse eigenaar, John Textor, is een veelbesproken figuur in de voetbalwereld. Hij is eigenaar van verschillende clubs zoals Botafogo, Crystal Palace, Olympique Lyon en RWDM (nu Daring Brussels). Hij kwam al in opspraak in Brazilië, Frankrijk, Engeland en nu ook in België. In Brazilië riep Textor eerder al competitievervalsing. In Frankrijk dreigt nog steeds degradatie bij Lyon door de penibele financiële situatie en in Engeland mag Palace mogelijk de Europa League niet in omdat Textor ook eigenaar is van Lyon die ook Europa ingaan.
Nu stampt Textor aldus ook tegen de schenen in België. HLN onthulde de erg bizarre redenen voor de plotse paleisrevolutie bij RWDM. ‘De naamswijziging heeft meerdere redenen. Zo is de afkorting RWDM in het buitenland niet eenvoudig uit te spreken. Verder spreekt het eigenaar Eagle Football Holdings aan dat de Europese hoofdstad in de clubnaam is opgenomen. Naar verluidt vond Textor het label Molenbeek te negatief klinken en wil hij er bewust afstand van nemen’, klinkt het.
Fans zijn woedend
De supporters van RWDM zijn niet te spreken over de grote wijzigingen van hun club en komen op sociale media in opstand. “Van de ene dag op de andere verdwijnen mijn club, mijn vier letters, mijn kleuren ten gunste van een Amerikaan voor wie wij en onze geschiedenis niets betekenen”, en “Daring Brussels vertegenwoordigt onze club niet”, zijn de kwade reacties onder meer.
Textor wil aldus 'Brussels' in de naam opnemen omdat dat de Europese hoofdstad is. Dat is strategisch belangrijk voor Eagle Football Holdings. Patroonheilige van de stad, Sint-Michiel, zal centraal in het nieuwe logo staan. Wit en goud zullen naast het huidige rood-zwart de nieuwe clubkleuren worden. “Het is niet zo dat we de boel afbreken en neerstrijken zonder identiteit. De waarden en identiteit van RWDM zullen gerespecteerd worden”, aldus CEO Maxime Vossen tegenover Het Nieuwsblad.