George-Louis Bouchez is een man met een mening. Zo is de voorzitter van Francs Borains niet te beroerd om de strijd met Club Brugge aan te binden in de discussie omtrent de hervorming van het competitieformat. In een uitgebreid gesprek met Sacha Tavolieri liet hij ook zijn licht schijnen over de soap rond DAZN, dat het tv-contract dreigt op te blazen. Hieronder een beschrijving van zijn relaas.
"We hebben een fout gemaakt met de strategie rond de tv-rechten. Veel clubs staren zich blind op de korte termijn", opent Bouchez zijn betoog. Al stuurt de voorzitter van MR, die het eerder al opnam voor de rechtenhouder, niet aan op een breuk met DAZN. Integendeel: volgens hem moet de Pro League de rangen nu net sluiten en zélf meer inspanningen leveren om zichzelf in de kijker te zetten. Daarbij spiegelt de politicus zich vooral aan de marketing in de Formule 1.
LEES OOK: Manipulatie in Pro League: Bouchez valt Club Brugge aan
Het product Pro League"Voetbalmatchen worden nu nog altijd uitgezonden zoals in de jaren '80. Met hier en daar wel een animatie of infografiek, akkoord, maar er zijn tal van innovaties mogelijk om dat te veranderen en het leuker te maken voor het jongere publiek. Dat is essentieel, want zij dreigen af te haken in het moderne medialandschap. We moeten het merk 'Pro League' naar een hoger niveau tillen en het product beter verkopen, onder andere op sociale media, om hen aan te trekken."
"We moeten kunnen horen wat de trainer zegt, werken met verschillende camerastandpunten, live infografieken verschaffen zodat het meer lijkt op een videospel. De consument is nu eenmaal veranderd. Daarom deel ik absoluut niet de visie van mijn collega's dat we koste wat het kost een deal moeten sluiten met de traditionele kanalen", stuurt Bouchez aan op een mentaliteitswijziging. Ook bij het grote publiek, waar misverstanden bestaan over wat DAZN precies is.
Misverstand rond DAZN
"Een abonnement van 20 euro verschaft hen ook toegang tot tal van andere competities. Dat is voordeliger dan wat Proximus aanbiedt. Het voornaamste probleem is niet om de benodigde 500 duizend à één miljoen abonnees te vinden, want onderzoekt wijst uit dat er 4,5 miljoen Belgische voetballiefhebbers zijn - het publiek is er dus. Wel om hen eraan te doen wennen dat tv-kijken betalend wordt. Dat werkt overal, behalve bij ons. Wij blijven verknocht aan de kabel."
"Dat economisch model werkt niet meer. Ik verdedig DAZN omdat het ons vandaag de grootste garantie op inkomsten biedt. Mochten pakweg Proximus en Telenet zelf de rechten kopen zouden we in plaats van 80 à 90 miljoen er misschien 30 tot 40 krijgen. Dat is de waarheid. Zijn de clubs bereid om de peer in twee te delen? Dan kan je stellen dat DAZN te veel heeft betaald, maar dat vind ik niet. We moeten ons net afvragen hoe we de waarde omhoog kunnen krikken."
Boodschap van Bouchez
"Ik denk dat we vandaag met de clubs DAZN moeten commercialiseren. Bijvoorbeeld door een lidmaatschap als supplement toe te voegen aan een seizoenskaart. Of met DAZN op de mouwen te spelen om hen te promoten, zoals dat nu al bijvoorbeeld bij Club Brugge het geval is. Dat kan je zelfs verplichten. Waarom niet? Dan kunnen alle kanalen van iedere club worden gebruikt. We moeten hen ook unieke content bieden om te verkopen en de aandacht te trekken."
"Bijvoorbeeld door hen een blik in de kleedkamer te gunnen of toegang te verlenen tot de training en de dagelijkse werking. Die zaken hoeven geen fortuin te kosten en kunnen de clubs desnoods zelf produceren. Nu zijn de uitzendingen tussen de wedstrijden tenenkrullend. We moeten daar iets anders rond maken en creatiever durven zijn. We hadden ook met hen overleg kunnen plegen over het format. Dat is het grote probleem van de Pro League: het is geen merk."
Financieel fiasco wenkt
"Of ik nog vertrouwen heb in DAZN als partner? Wel als ze er zelf baat bij hebben. In plaats van te blijven onderhandelen met Telenet en Proximus zouden we hen moeten helpen om rendabel te worden en samen het vertrouwen van de kijker winnen, zelfs indien dat in het begin wat geld kost. We moeten onafhankelijk zijn van kabeldistributeurs en mogen niet onder een bepaalde grens van inkomsten vallen. Dat zal wel gebeuren als DAZN het contract niet kan naleven."
"Dan wordt het, met ook nog eens alle regels rond gokreclame en de herziening van de fiscale voordelen, moeilijk voor Belgische clubs om nog aantrekkelijk te zijn. Ik steun wel het idee van een eigen zender, maar er is nog niet eens serieus onderzoek naar gevoerd. De enige lijn die ik voor de onderhandelingen wil aanhouden is dat we mensen richting een abonnement van DAZN moeten duwen, en dan eventueel ook ons eigen kanaal oprichten. Het kan niet anders."
Telco's zijn verleden tijd
"Proximus en Telenet gaan het Belgisch voetbal niet meer kopen door het gewijzigd kijkersgedrag. Een beroep doen op streamingdienst om de beelden te verspreiden is dus veel interessanter dan de traditionele operatoren, die trouwens liever inzetten op de Champions en Premier League. Die competities zijn iedereen aan het verzwelgen. Hoe maak je mensen warm voor Westerlo-STVV als ze eraan gewend zijn geraakt om wekelijks Manchester City-Liverpool te zien?"
"Door de focus op de vetpotten op Europees of zelfs globaal niveau wordt de kloof steeds groter. Zo worden de nationale competities kapot gemaakt. De beleidsmakers moeten ondanks hun financiële ambities beseffen dat die onderbouw de basis vormt van het voetbal als economisch instituut. Ik voorspel evenwel dat vroeg of laat ook het idee van een BeNeLiga terug op tafel zal worden gelegd", aldus Bouchez, die zich tot slot nog rechtstreeks tot de Pro League richt.
Waarschuwing voor Parys
"Waarom houden we halstarrig vast aan een programma zoals pakweg La Tribune op de RTBF? Hun publiek zou op een bepaald moment toch verplicht zijn om over te stappen? De mogelijkheden zijn legio, maar het vereist wel wat moeite. Vandaag hebben we alleszins nog een contract met DAZN, zónder opstapclausule. Het is fundamenteel om dat te respecteren en samen te werken. Ik wil Lorin Parys en co. waarschuwen: het is beter om nu gewoon bij hen te blijven."
Arne Decraene