De voorbije maanden hebben de Belgische eersteklassers massaal moeten puzzelen, want sinds 1 januari gelden er strengere regels voor goksponsors in het voetbal. Dat zorgde ervoor dat het leeuwendeel van de clubs moest ingrijpen.
Sinds Nieuwjaar is het immers verboden om op de voorkant van de shirts reclame te maken voor gokbedrijven, terwijl de meeste eersteklassers juist een gokbedrijf als hoofdsponsor hadden. De meeste clubs losten dat op door dan maar reclame te maken voor een afgeleid bedrijf, zoals U Experts of Golden Palace News.
Kansspelcommissie wil Club en Anderlecht aanpakken
De naam van het gokbedrijf zelf verhuisde in vele gevallen naar de achterkant van de shirts, waar reclame wel nog toegelaten is. Daarvoor gelden wel ook beperkingen, want de bedrukking mag niet groter zijn dan 75 vierkante centimeter, ofwel het formaat van de gemiddelde smartphone.
Alleen was de voorbije weken bij vooral Club Brugge en Anderlecht vast te stellen dat die reclame een pak groter oogde. Het Nieuwsblad weet dat de Kansspelcommissie wil ingrijpen en hen een sanctie wil opleggen als ze de shirts niet snel aanpassen.
Te grote gokreclame op achterkant shirts
Bij Club verdedigen ze zich door te stellen dat de oppervlakte van de letters zelf de opgelegde 75 vierkante centimeter niet overstijgt, maar bij de Kansspelcommissie zijn ze niet gediend met die creatieve interpretatie.
Ze willen dat achterpoortje nu sluiten met nieuwe regels. Voortaan zullen inspecteurs een vak trekken rond de naam van het gokbedrijf, inclusief eventuele logo's of afbeeldingen. Dat vak mag niet groter zijn dan de opgelegde 75 vierkante centimeter. Als Club en Anderlecht hun shirts niet aanpassen, riskeren ze stevige boetes.