Er werd de voorbije maanden al heel wat gespeculeerd over mogelijke versterking bij FC Barcelona deze zomer, maar vooralsnog werden er officieel nog geen nieuwe spelers voor volgend seizoen gehaald. Barça zit immers nog steeds gebonden aan de nodige financiële beperkingen. Om zich toch nog zoals gewild te kunnen versterken, maakte voorzitter Joan Laporta echter werk van het activeren van zogenoemde 'financiële hefbomen'.
Zo sloot het enkele maanden geleden al een lucratief sponsorcontract met Spotify, dat volgend seizoen op de shirts zal prijken en ook zijn naam aan Camp Nou zal verbinden in ruil voor enkele honderden miljoenen. Nu heeft Barça een tweede hefboom weten te verzilveren. De club laat namelijk weten dat het een akkoord heeft over de verkoop van zijn televisierechten.
Het investeringsfonds Sixth Street krijgt tien procent van de televisierechten van Barça in La Liga voor de komende 25 jaar en legt daarvoor in totaal maar liefst 267 miljoen euro op tafel. Daarmee krijgen de Catalanen dus weer een aanzienlijke geldsom binnen. Die zal het nog nodig hebben om de komende weken de nodige transfers af te ronden.
LEWANDOWSKI EN CO
Er gaan immers nog altijd heel wat namen van potentiële versterkingen rond in Camp Nou. Andreas Christensen (Chelsea) en Franck Kessié (AC Milan) zouden transfervrij moeten neerstrijken, terwijl Barça ook zou blijven azen op César Azpilicueta en vooral Robert Lewandowski. Aangezien Bayern München echter ook hun laatste bod afgewezen zou hebben, zal het nog wat dieper in de buidel moeten kunnen tasten.
FC Barcelona and Sixth Street reach an agreement for the acquisition of a 10% share of the Club’s LaLiga TV rights
— FC Barcelona (@FCBarcelona) June 30, 2022
🔗 All the details: https://t.co/B2IRqpr0vk pic.twitter.com/09V97A1MWS