De Rode Duivels staan op een derde plek in de groepsfase na een 1-1 tegen Egypte en een 0-0 tegen Iran. Zaterdagochtend staat de clash tegen Nieuw-Zeeland op het programma. Tom Boudeweel velde zijn oordeel over de Rode Duivels.
De analist was eerder al niet mals voor bondscoach Rudi Garcia, maar hij ziet ook nog andere problemen in het Duivelse kamp. Boudeweel sprak van een code rood en ziet twee alarmerende vaststellingen op het WK.
LEES OOK: Rudi Garcia op weg naar ondergang? "Ik vrees ervoor"
Geen wedstrijdplanVolgens Boudeweel is er geen wedstrijdplan bij België. “Ik heb er zondag naar gezocht, maar kon het niet vinden. Nederland toonde een dag eerder hoe je een defensieve tegenstander kunt ontmantelen: door het veld breed te houden en acties te maken op de flank. Waar was dat bij ons? Saelemaekers liep de hele tijd centraal in de trechter van Iran. Ook Trossard probeerde het veel te weinig buitenom."
Garcia past veel aan tijdens de match. "Dat maakt deel uit van zijn gamemanagement. Tijdens de wedstrijden ingrijpen, zonder meteen wissels te doen. Tactische of positionele aanpassingen in balbezit en -verlies. Zo zag je zondag voor de rust soms moeilijkheden in het druk zetten bij België. Met de inbreng van Vanaken liep dat beter. Je voelde een stevigere omknelling. Dat zag er veelbelovend uit. Maar toen pakte Ngoy rood en verdween de druk veel te snel door de inbreng van Theate."
Alarm gaat af
Boudeweel vreest voor twee alarmerende vaststellingen. "Je merkt weinig automatismen bij deze ploeg en er is weinig dreiging op standaardsituaties. Hebben wij de voorbije matchen al eens iets verrassends gezien met een vrije trap of hoekschop? Dat zijn nochtans zaken waarop je kunt werken - en de Duivels zijn hier toch al lang. Ik zou echt eens de volledige trainingen willen zien."
Ook de wisselkeuzes van Garcia worden afgemaakt. "Na twee wedstrijden zijn daar al iets te veel voorbeelden van: Onana mocht te lang blijven staan tegen Egypte, terwijl Vanaken slechts een paar minuutjes kreeg. En Fernandez-Pardo drie minuten voor tijd brengen tegen Iran? Dat is voor mij onvergeeflijk. Het is niet te verklaren dat je onze enige spits met diepgang niet brengt."
Stephan Calander