Het DAZN-debacle met de Pro League en de grote telecombedrijven blijft de gemoederen bezighouden. Het Laatste Nieuws sprak met marketing-expert Manu Leroy en de toekomst ziet er niet rooskleurig uit voor de Belgische clubs.
Door het rampscenario met DAZN valt er een groot deel van de inkomsten van de Belgische clubs weg. Ook voor toekomstige deals zitten de clubs met de handen in het haar. Er wordt zelfs gesproken over grote problemen en clubs die amper het hoofd boven water zullen kunnen houden.
LEES OOK: Laurent Ciman maakt Standard compleet af: “Héél triestig”
Zwaar onder drukDe huidige en toekomstige sponsorinkomsten staan op springen. “De waarde van de sponsorcontracten staat zwaar onder druk. Maar we zien dat het bereik dit jaar serieus gekelderd is. De live beeldrechten zijn daarbij het belangrijkste. Het aantal sportabonnees werd vorig jaar nog geschat op een kleine 500.000. Ik laat me vertellen dat DAZN maximum 200.000 abonnees heeft. Dat is geen officieel cijfer, maar wel een belangrijke indicatie. Het toont aan dat het Belgische voetbal veel minder ‘eyeballs’ krijgt.”
Ook op TV is er amper nog voetbal te zien. “Enkel La Tribune op RTBF mag nog beelden gebruiken. Maar praat- of samenvattingsprogramma’s als Extra Time en Sports Late Night bestaan niet meer. Tot slot zijn er nog de printmedia, nieuwssites en social media. Daar is weinig veranderd. Al zijn er bijvoorbeeld wel minder clips met hoogtepunten te zien. Ook daar zat visibiliteitswaarde voor een aantal grote merken. Denk maar aan Jupiler, dat telkens vermeld wordt bij elk fragment dat afgespeeld wordt.”
70 procent kwijtgespeeld
De mediawaarde is compleet weg voor de Belgische clubs. “Als je al die factoren optelt, kan je stellen dat het Belgisch voetbal dit jaar ruwweg 50 tot 70 procent van de mediawaarde is kwijtgespeeld. Dat is enorm. Er zijn heel wat sponsors die nerveus beginnen worden. In heel weinig contracten staan compensaties voor de verminderde zichtbaarheid.”
De huidige (sponsor)inkomsten komen ook in gevaar volgens expert Leroy. “Maar als de clubs op lange termijn een partnerschap willen opbouwen, kunnen ze bijna niet anders dan rond de tafel te gaan zitten om hun deals te herbespreken. Daar ligt een grote uitdaging. Hoe kunnen de voetbalteams waarde creëren voor hun partners die losstaat van de mediawaarde?”
Stephan Calander