Ons voetbal staat voor een primeur, want vrijdag wordt Club Brugge tegen KV Kortrijk de eerste match in de Jupiler Pro League waarbij de VAR over 3D-technologie beschikt om een verdict te vellen over al dan niet buitenspel. Een maatregel die na alle discussie van de voorbije weken nodig bleek om twijfelachtige fases beter de beoordelen.
Dinsdag kreeg Het Laatste Nieuws van het Referee Department een simulatie te zien over hoe zulke randgevallen voortaan zullen worden behandeld. Als voorbeeld werd het gecontesteerde doelpunt van Selim Amallah op speeldag vijf tegen KV Oostende, dat achteraf fors haar beklag deed en op die manier flink wat stof deed opwaaien omtrent het functioneren van de VAR, onder de 3D-loep gelegd. Daaruit bleek dat de Standard-middenvelder wel degelijk buitenspel stond, en de goal dus afgekeurd had moeten worden.
Vermits de videoref op dat moment louter over een 2D-hulplijn beschikte, waarbij lichaamsdelen in de lucht lastig te beoordelen vallen, gebeurde dat echter niet. Iets wat vanaf nu dus wél het geval zal zijn. Een andere situatie betrof de afgekeurde treffer van Lior Refaelov (Anderlecht) tegen datzelfde KV Oostende. Hier bleek de 3D-lijn geen extra informatie te verschaffen ten opzichte van het 2D-model. In beide simulaties is het verschil amper op te merken, met als gevolg dat de lijnrechter zijn beslissing de doorslag geeft.