De Rode Duivels zijn verkozen tot "Product van het Jaar" door dagblad
De Standaard. Ze volgen daarmee Google Street View op, die de prijs in 2011 won. De nationale ploeg haalde het met 36 procent van de stemmen tegen BV Astrid Bryan.
De shortlist van vijf kandidaten werd in december opgesteld door de deelnemers aan het congres van Stima, de beroepsorganisatie voor mensen actief in marketing. De Rode Duivels behaalden meer dan een derde van de 3.502 uitgebrachte stemmen.
"Dat de Rode Duivels zo'n sterk merk zijn geworden, heeft veel te maken met het feit dat het een ploeg is van wereldsterren", staat te lezen. "Het zorgt er in ieder geval voor dat grote bedrijven staan aan te schuiven om sponsor te worden."
Naast het sportieve succes, heeft
De Standaard nog een andere verklaring voor de hype. "De campagne 'Duiveluitdagingen' blaast het supportersgevoel in ons land nieuw leven in. De spelers gaan rechtstreeks communiceren met de fans." Die campagne rond het nationaal Belgisch elftal werd bedacht door Boondoggle, een Leuvens reclamebureau.
"De Belgische voetbalbond en de Rode Duivels zijn tevreden met de erkenning", klonk het bij de KBVB. "De grootste overwinning moet wel nog geboekt worden: kwalificatie voor het
WK in Brazilië van 2014. Dat wordt dé uitdaging van het nieuwe jaar."