Uit een enquête van Het Nieuwsblad bleek dat de Belgische voetbalfans niet helemaal tevreden zijn over hoe ze het voetbal in de stadions moeten volgen. De krant polste bij Mariana de Carvalho, Jeroen Scheerder en Filip Boen, de professoren van de KU Leuven die het onderzoek hebben geleid, over de mogelijke oplossingen. "Dat de mensen goedkopere tickets (53 procent), meer comfort in het stadion (31 procent) en aantrekkelijker voetbal (29 procent) willen, lijkt niet echt nieuwe informatie", zegt de Carvalho. "Het signaal is duidelijk: of ze verbeteren hun sportscape, of ze verlagen de ticketprijzen." "Clubs moeten de Âsociale factoren beheersen", vervolgt hij. "Families aantrekken, een groep vrienden, enzovoort. Het regionale aspect benadrukken, maar ook het feit dat je op het voetbal alle dagelijkse problemen kunt vergeten. Daarvoor zijn marketingacties nodig. De fans moeten kunnen deelnemen, ze willen erbij zijn en dat aan iedereen laten zien. Identificatie met het team is het belangrijkste motief voor sportconsumptie. Daarom moeten de clubs de potentiële fans al op jonge leeftijd aan zich binnen." "De niet-fans kan je overtuigen door een totaalbeleving te creëren, die niet enkel op het voetbalspel zelf gericht is, maar waarin de sociale dimensie in al zijn belevenissen meer wordt Âbenadrukt", zegt Boen. "Dit kan gaan van de interactie tussen publiek en spelers tot relevante randÂanimatie. Het valt mij op dat tegenwoordig minder aan Âaanvullende programmatie wordt gedaan in de stadions dan vroeger." "Het is duidelijk dat fans een steeds belangrijkere groep van stakeholders geworden zijn", zegt Scheerder. "Het clubÂbestuur kan het niet maken om deze stakeholders niet te Âbetrekken in de besluitvorming. Het kan gaan over het aanwerven van nieuwe spelers of een nieuwe trainer, maar ook over zaken als infrastructuur en accommodatie." "Fans worden Âinderdaad meer en meer Âvragende partij om inspraak te krijgen in belangrijke beslissingen, of corrigerend te Âkunnen optreden. De clubs doen er dus goed aan om inspraak van de supporters ergens in hun werking Âgeïntegreerd te krijgen, om zo meer draagvlak te creëren voor tijden waarin het allemaal niet zo vlot loopt", aldus nog Boen.