De soap rond de televisierechten in het Belgische voetbal blijft de gemoederen bedaren. Binnen de Pro League hoopt men evenwel dat alsnog een passend akkoord met DAZN kan worden gevonden. En daar kan Club Brugge wel eens een belangrijke rol in gaan spelen.
Eind vorig kalenderjaar vond de Pro League een akkoord over de mediarechten tot en met het seizoen 2029-2030. Jaarlijks zou DAZN zo'n 84 miljoen euro overmaken in verschillende schijven. Die investering wou men deels terugverdienen via de abonnees op de betalende app, waarop de live-wedstrijden voorlopig exclusief te zien zijn.
De tweede grote inkomstenbron moest een akkoord worden met de telecomspelers, waarbij DAZN de rechten zou doorverkopen zodat het Belgisch voetbal ook op de kanalen van de telco's te zien zou zijn. Maar die onderhandelingen verliepen bijzonder moeizaam. Ondertussen is het seizoen al enkele maanden ver en van een eventuele doorbraak is allerminst sprake.
LEES OOK: Belgisch voetbal terug op tv? Nieuwe onthulling in DAZN-hetze
Soap blijft aanslepenHet uitblijven van een akkoord met Telenet, Proximus en co blijft niet zonder gevolgen. Zo liet DAZN aan de Pro League weten dat men het contract (lees: de prijs) wil heronderhandelen indien er geen doorbraak wordt gevonden. Hier en daar wordt zelfs gevreesd dat de rechtenhouder het contract zelfs volledig laat ontbinden, wat DAZN eerder ook al deed in Frankrijk.
Zo'n scenario wil men uiteraard vermijden. Toch wordt al met het idee gespeeld om een nieuwe tender uit te schrijven of zelfs met een eigen kanaal te komen namens de Pro League. Maar dat zijn kostelijke en tijdrovende alternatieven. De algemene voorkeur blijft dan ook om alsnog een akkoord te vinden met DAZN, al is het maar voor de korte termijn.
Club mikt op akkoord
Die laatste piste blijkt ook de voorkeur uit te dragen van Club Brugge. "Hoewel Club klaar was om zijn rechten individueel te verkopen, hoopt het zoals iedereen binnen de Pro League dat de deal met DAZN behouden blijft en dat de telco’s zoals Proximus en Telenet alsnog betrokken worden", schrijft men bij Het Nieuwsblad. En Blauw-Zwart heeft nu ook een ideale persoon om daar zijn steentje aan bij te dragen. CEO Bob Madou kreeg deze week een zitje in de Raad van Bestuur bij de Pro League.
Op die manier kan zijn expertise in het dossier worden ingezet in het belang van het Belgische voetbal, terwijl hij kan blijven waken over de specifieke belangen van Blauw-Zwart. De schijnbaar goede band tussen Club en DAZN, dat tot voor kort op de clubwebsite bij de 'main partners' stond, en Madou's andere connecties, kunnen ook een belangrijke troef worden.
Kobe K