De bankrekening van Club Brugge puilt stilaan uit. De Belgische landskampioen incasseerde al ruim 21 miljoen euro (startgeld en UEFA-coëfficiënt), enkel en alleen om nog maar deel te nemen aan de Champions League. Mits kwalificatie voor de volgende ronde in het Kampioenenbal, lonkt in totaal zelfs een recordbedrag van meer dan 45 miljoen euro. Maar wat kan Club allemaal doen met al die miljoenen?
SLIM INVESTEREN
Trudo Dejonghe, sporteconoom aan de KU Leuven, geeft Club Brugge een gouden raad. “De grote uitdaging wordt het geld dat ze aan deze campagne overhouden terug investeren”, stelde hij eerder deze week in Het Nieuwsblad. De vele Europese miljoenen geven Club Brugge de unieke kans om de huidige en geplande investeringen naar een hoger niveau te tillen, en daarom moet er verstandig omgesprongen worden met dat extra kapitaal. De blik moet gericht staan op de lange termijn. Een positieve groeicirkel creëeren, stelde collega Wim Lagae (KU Leuven) voor in dezelfde krant.
BRANDING
In juli vorig jaar sloot Club Brugge een deal af met Orkila Capital, een investeringsfonds met 15 jaar ervaring in de sport-, media en entertainmentmarkten. Orkila kocht 23,26% van de aandelen van Club Brugge - voor de som van 20 miljoen euro - én het voorzag tegelijkertijd een kapitaalinjectie van 20 miljoen euro. De bedoeling van deze investering is om Club Brugge verder te laten groeien in digitalisering, intellectuele eigendom en contentontwikkeling, alsook in direct-to-consumer business-strategieën. De extra vergaarde miljoenen via de Champions League hoeven dus niet meteen besteed te worden in de branding van Club Brugge, daar is en wordt al duidelijk stevig in geïnvesteerd.
STADION
“Ik hoop zo snel mogelijk in het nieuwe stadion te spelen”, glimlachte Vincent Mannaert enkele weken geleden bij de podcast MidMid. De algemeen directeur liet weten dat Club Brugge reeds een vergunning kreeg hiervoor, maar die vergunning moet weliswaar nog een definitief karakter krijgen. Mannaert hoopt dat er voor de jaarwisseling duidelijkheid komt over het aanslepende stadiondossier. “En dan is het zaak om het plan, zoals het nu op tafel ligt, te gaan uitrollen. Ook dat brengt een pak uitdagingen met zich mee.” En met die 45 miljoen extra onder de arm zal het uitrollen van die grote plannen ongetwijfeld vergemakkelijken.
Het nieuwe stadion prijkt helemaal bovenaan de lijst van geplande investeringen. De huidige site van Jan Breydel is helemaal verouderd en verloederd, waardoor een gloednieuwe voetbaltempel een absolute must is. Een nieuw stadion kan ook een extra hefboom betekenen voor nog meer inkomsten, zoals catering, loges, verkochte tickets, etc. “Als we écht in de voetsporen van Ajax willen treden, hebben we een nieuw stadion nodig”, zei Bart Verhaeghe vorig jaar in Krant van West-Vlaanderen. Het is dezelfde redenering die Francky Dury volgt in KW. “Alleen een voetbaltempel van 50 à 60.000 toeschouwers ontbreekt nog. Als je dat kan verwezenlijken, dan zal je net als Ajax spelers kunnen verpatsen voor 60 tot misschien zelfs 90 miljoen.”
TRANSFERS
“Voor hoe meer geld Club Brugge verkoopt, voor hoe meer het daarna weer kan kopen om dan nog eens voor meer geld te verkopen.” Wim Lagae wijst naar de economische wetten op de transfermarkt, waarin Club Brugge de afgelopen jaren meerdere lucratieve deals realiseerde. Het recente aantrekken van recordtransfer Roman Yaremchuk (16 miljoen euro) is daar een goed voorbeeld van, en door de extra geïncasseerde miljoenen van de Champions League kan Club Brugge zich straks op de transfermarkt nóg veel meer permitteren dan in de vorige zomermercato.
Club Brugge wilde in de vorige zomer 15 miljoen euro plus bonussen betalen aan Sheffield United voor Sander Berge. De West-Vlamingen waren ook nog eens bereid om de Noorse middenvelder een salaris van 115 duizend euro per week voor te schotelen, waarmee Berge de duurste speler in de Jupiler Pro League zou worden. Ook voor Rasmus Hojlund wilde Club Brugge stevig dokken, maar de voorgestelde 9 miljoen euro was ver ontoereikend voor Sturm Graz. Dat blijkt uit het feit dat Atalanta Bergamo uiteindelijk 17 miljoen euro betaalde voor de jonge Deense spits. Wie weet worden dergelijke targets straks dus wél financieel haalbaar voor Club Brugge?
CLUB NXT
Een goede jeugdopleiding is natuurlijk de beste investering voor élke Belgische club. Club Brugge werkt al jarenlang aan de eigen jeugdacademie en de uitstekende prestaties van Club NXT in de Challenger Pro League en de Youth League bewijzen dat. Club NXT vaart een volledig autonome koers, uiteraard onder het goedkeurend oog van Club Brugge, en er staat momenteel een indrukwekkende structuur. Guilian Preud’homme is CEO, Koen Persoons is hoofd jeugdopleiding, er is een eigen scoutingcel, perschef, team manager, dokter, medische staf, branding, social media-kanalen, en met The Nest zelfs een eigen stadion. Toch is het aangeraden om te blijven investeren in Club NXT, want de jeugdwerking ís de toekomst van de club.