Te midden van alle strafschopcontroverses, waarover het Referee Department eerder op de dag meer uitleg verschafte, deed afgelopen weekend een nieuw snufje haar intreden in de Jupiler Pro League. Voortaan worden buitenspelsituaties immers beoordeeld op basis van een 3D-lijn, technologie die in Luik meteen voor problemen zorgde.
Door een naar verluidt menselijke fout duurde het in de partij tussen Standard en OH Leuven immers bijzonder lang vooraleer het doelpunt van Denis Dragus werd afgekeurd. In de wekelijkse duiding van de voorbije speeldag ging het Referee Department niet meer dieper in op het voorval. Wel werd de toepassing van de nieuwe 3D-technologie verder toegelicht, opdat iedereen op de hoogte is van de richtlijnen die de VAR in Tubeke telkens zal volgen.
"Bij een nipte buitenspelsituatie maakt het VAR-team gebruik van de 3D Line. Indien de lijn van de aanvaller dichter bij de doellijn is dan die van de verdediger en er ruimte is tussen de twee lijnen, is dat een duidelijk bewijs dat de aanvaller zich in buitenspelpositie bevindt. Wanneer beide lijnen elkaar toch raken, dan kan de VAR het beeld uitvergroten en gebruik maken van de 'zoom' functie voor deze nipte buitenspelsituaties.
Indien de twee lijnen elkaar nog raken, is de richtlijn dat de situatie niet duidelijk is (clear and obvious) en bevestigt de VAR de initiële beslissing van de assistent-scheidsrechter."