Het nieuwe voetbalseizoen is nog maar net begonnen en dus beweegt er bij zowat elke voetbalclub nog heel wat. Club Brugge zag deze week bijvoorbeeld zijn bankrekening flink gespijsd met de verkoop van Charles De Ketelaere en Stanley Nsoki, die samen bijna 50 miljoen euro opleverden. Anderlecht lijkt dan weer snel te mogen cashen voor Francis Amuzu, die voor 8 miljoen euro naar OGC Nice zou kunnen.
Beide teams doen dus goede zaken op de transfermarkt, maar elders zullen ze weldra wel een miljoenenverlies moeten slikken. De Standaard meldt namelijk dat beide teams met Belfius een belangrijke sponsor zien afhaken. " We hebben al beslist om te stoppen met voetbalsponsoring, zowel bij Anderlecht als Club Brugge", bevestigt CEO Marc Raisière. "Ik wil alleen nog sporten sponsoren die ons voldoende opbrengen. Hockey, bijvoorbeeld."
Bij Club Brugge gaf Belfius zijn naam aan het Basecamp van de landskampioen in Westkapelle, terwijl Candriam, de poot die beleggingen beheert, op de achterkant van de shirts prijkte. Daarvoor mocht Blauw-Zwart jaarlijks 1 miljoen euro in ontvangst nemen, maar dat contract loopt op het einde van dit seizoen af en zal dus niet meer verlengd worden.
HOOFDSPONSOR
Anderlecht heeft nog respijt tot 2024, maar zal daarna wel op zoek moeten naar een nieuwe hoofdsponsor. Bij Paars-Wit prijken Candriam en verzekeringspoot DVV namelijk op borst, terwijl Belfius ook zijn naam gaf aan de jeugdacademie in Neerpede. Dat wordt voor Anderlecht, dat het al niet breed heeft, een serieuze financiële aderlating. Zij moeten zo immers 2,5 à 3 miljoen euro per jaar uit de begroting schrappen.