De Pro League besloot om de Algemene Vergadering van aanstaande vrijdag uit te stellen tot na de samenkomst van de Nationale Veiligheidsraad. En dus wordt er ten vroegste pas komende maandag officieel beslist om de competitie definitief te staken. Maar dat plan zou wel eens verstrekkende gevolgen kunnen hebben.
Zoals alom geweten is de Europese voetbalbond een grote voorstander van het afwerken van de nationale competities in de zomermaanden. Vooral uit financiële overwegingen, maar ook omdat er dan duidelijkheid is over de verdeling van de Europese tickets van volgend seizoen. Maar omdat het virus nog niet onder controle is, houdt ook de UEFA stilaan rekening met andere scenario's. En volgens het Italiaanse La Repubblica ligt er nu wel een erg opmerkelijk voorstel op tafel.
Indien de nationale competities immers niet afgewerkt kunnen worden, zou de UEFA zelf de Europese deelnemers kunnen aanduiden. En dat zou gebeuren op basis van het huidige klassement op de UEFA-ranking. Per campagne kunnen ploegen punten verzamelen voor dit coëfficiënt, waarbij prestaties in de CL zwaarder doorwegen dan in de EL. Er wordt bovendien slechts rekening gehouden met de campagnes van de voorbije vijf seizoenen.
ANDERLECHT IN CL, CLUB NAAR EL
Indien we dat doortrekken naar ons land, zouden we een heel andere verdeling van de Europese tickets krijgen dan op basis van de huidige stand. AA Gent staat als eerste Belgische ploeg op de UEFA-ranking met een 38ste plaats en zou dus rechtstreeks naar de poules van de Champions League gaan. RSC Anderlecht (42) zou zich zowaar plaatsen voor de voorrondes van het kampioenenbal. Uitredend kampioen KRC Genk (55) zou zich kwalificeren voor de groepsfase van de Europa League.
Club Brugge zou het grootste slachtoffer worden van deze regeling. De Bruggelingen hebben slechts het vierde beste coëfficiënt (57ste) van ons land en zouden dus de voorrondes van de EL moeten spelen. Iets waar men op Jan Breydel ongetwijfeld hard zou tegen protesteren. Het laatste Europese ticket zou dan in handen van Standard (74) blijven. Antwerp (114) en Charleroi (147) zouden uit de boot vallen.